Algemeen Archief Extern Verslagen

KNSB-beker en massakamp Leek vs Roden

Op zaterdag 16 april speelde het eerste team van de schaakclub Leek twee ronden in de online KNSB-bekercompetitie. Tegen MSV uit Meppel werd met 7 – 1 verloren, met remises voor Doller en Praagman. In de wedstrijd tegen het Leids Schaakgenootschap (LSG), dat uitkomt in de landelijke Meesterklasse, was ieder punt meegenomen. Het lukte uiteindelijk Heijnen om van topper Michiel Bosma te winnen. Westerlaan schaakte tegen de landelijke nummer 9, Jan Smeets, en dat verschil was te groot. De eindstand was ook deze keer 1 – 7. LSG werd daarmee poulewinnaar, en het bekerteam van Leek eindigde op de vijfde plaats. Daardoor is Leek 1 uitgeschakeld voor het vervolg.

Voor het eerst in de geschiedenis is de massakamp Leek versus Roden, online gespeeld. Op vrijdagavond 23 april 2021 ontmoeten 9 Leeksters en 9 Rodenaren elkaar voor twee partijen op Lichess.org . Alle schakers konden zo weer even de spanning van een externe wedstrijd ervaren. Na een tussenstand van 6,5 – 2,5 in het voordeel van Leek, wist Roden uiteindelijk toch nog verrassend te winnen met 9,5 – 8,5 . De beide clubs waren het er over eens dat het een geslaagde schaakavond was, die voor herhaling vatbaar is zolang er niet fysiek tegen elkaar geschaakt kan worden (zoals op de foto van het Gongschaaktoernooi).

Ook sc Roden heeft een kort verslagje (met detailuitslagen) van deze ontmoeting gemaakt. Geschreven door eerste bordspeler Tom Visser. Hierbij de link naar hun website (opent in een nieuw tabblad).