Online – partijen

Het Snelschaakkampioenschap 2020 is online via www.chess.com gehouden op vrijdag 8 mei 2020. De leden van de schaakclubs Leek en Roden konden zich aanmelden bij de SV Leek, dat met toestemming van de KNSB eigen onlinetoernooien kan organiseren. Tijmen wist al zijn partijen te winnen, waarbij de belangrijkste zege die op concurrent Erwin Heijnen was. Erwin eindigde met Ă©Ă©n punt minder op de tweede plaats. Gedeeld derde werden Issa Albadeen, Tobias van Essen, Pieter Doller en Frans Huisman.
Het schaakseizoen 2019-2020 voor de senioren zit er daarmee op. Voor de jeugdschakers volgt nog een online-snelschaakkampioenschap.

De vijf partijen van Tijmen, met analyses en commentaar, staan (met zijn goedvinden) op een aparte pagina. Klik hier om deze te bekijken.

Hieronder nog een tweetal partijen die online zijn gespeeld.

Afgelopen vrijdag 1 mei speelde ondergetekende tegen Frans Huisman. Frans was gewaarschuwd, want ik had aangekondigd mij te revancheren voor de off-day van 17 mei jl. Dat lukt wonderwel, al moet gezegd dat de strijd lange tijd gelijk opging.
Frans maakte het eerste kleine foutje van de partij op de 18e zet. Geen groot drama, maar het werd voor zwart lastig om goed tegenspel te vinden in de korte tijd die ons in zo’n snelschaakpartij gegeven is. Gelukkig 2 sec. bonus per zet, maar het blijft lastig de juiste zetten te vinden.
Op zet 27 maak ik nog een flinke blunder. Helaas voor Frans zag hij het niet en kon hij er niet van profiteren. Winst en verlies liggen vaak in zo’n partij dicht bij elkaar. Spannende partij, dat zeker.

De partij kun je hieronder naspelen in de pgnviewer van Chesstempo. De analyse is gemaakt door het schaakprogramma Hiarcs. Het bijbehorende commentaar is van ondergetekende.

Gert-Jan Ris.

Arnold Meijster moest in het online-toernooi van 17 april jl. in de laatste ronde tegen Pieter Doller. Pieter speelt met wit en Arnold met zwart. Het speeltempo is 10 min. per persoon. Arnold kan hier aardig mee uit de voeten en speelt de Schliemann Defence van de Ruy Lopez bovendien zeer goed.

De partij kun je hieronder naspelen in de pgnviewer van Chesstempo. De analyse is gemaakt door het schaakprogramma Hiarcs. Het bijbehorende commentaar is van Gert-Jan Ris.

Vraag van de webmaster aan de lezer:
Heb je een vraag of een goed idee? Vertel het ons! Gebruik hiervoor het Ideeënformulier.

Korte handleiding
►Bordgrootte.
De grootte van het bord is aan te passen door met je muis naar de rechterkant van het bord te gaan en als er een dubbele pijl verschijnt deze dan vast te houden en te verschuiven naar links/rechts. Dit kun je ook doen voor de zettenreeks door met je muis naar de onderkant van de zettenreeks te gaan en als er een dubbele pijl verschijnt deze dan vast te houden en te verschuiven naar boven/onder.
►Schuifbalk.
Naast de zetten is er ook een scrollbar (aan de rechterkant) om de zettenreeks te verschuiven. Overigens gaat deze automatisch mee wanneer je de zetten doet (door te klikken op het pijltje in de groene balk boven de zetten of door je toetsenbord te gebruiken).
►Analyses.
Bij sommige zetten is een analyse toegevoegd. Dat is aangegeven met een groen plus-teken. Klik op de betreffende zet (ook in het groen) en de analyse wordt zichtbaar. Deze kan weer “dichtgeklapt” worden door op het rode min-streepje te klikken.

Vraag van de webmaster aan de lezer:
Wil dat er ook een partij van jou op de site geplaatst wordt? Neem dan contact op met Gert-Jan Ris (webmaster). Gebruik ook hiervoor het Ideeënformulier.