Eerste seizoenshelft goed verlopen

Nieuwsbrief no. 16 / 22-12-2022

Algemeen
In de eerste nieuwsbrief van dit seizoen zijn we verheugd om 4 nieuwe senioren leden te kunnen verwelkomen, 3 echt nieuwe leden: Robin Bos (eind vorig seizoen aangemeld), Aldert-Jan Keessen en Sander Bolhuis. En verder zijn we blij met de terugkeer van Gerrit Bies als lid.
Bij de jeugd zijn nog 7 nieuwe leden bij Schaakclub Leek gekomen. Hartelijk welkom Josephine Stekelenburg, Stanley Carhart, Lucas en Emma Wal, Thijs van der Meulen, Wouter Buiter en Daan Gries.

De opbrengst van de RABO grote clubactie was dit jaar € 210,94, de opbrengst is voor de jeugdafdeling.
De jaarvergadering is gepland op 28 april 2023 om 19.00 uur, voorafgaand aan het open Leekster snelschaakkampioenschap.
Op 19 mei 2023 organiseren we het 3 provinciën GONG toernooi in de Cazemierboerderij in Tolbert.

Jeugd
De ouders verzorgen om toerbuurt de bardienst, ranja in de pauze en koffiezetten.
De competitie en het lesgeven wordt enthousiast beleefd. Roel en Twan slaagden voor hun stappendiploma.
Eenmaal per maand komt de jeugd van SC Roden bij ons of gaat de jeugd naar Roden. Op 9 januari 2023 gaan we weer naar Roden.
Komende vrijdag 23-12-2022 is de prijsuitreiking van het afgelopen jaar, iedereen krijgt een prijs.

Interne competitie
We hebben inmiddels 10 rondes achter de rug, in totaal zijn er 35 partijen gespeeld. We hadden oorspronkelijk 14 deelnemers, na een paar weken kwamen daar de jeugdspelers Lucas, Mohannad en Ilan nog bij. Ilan heeft na een paar ronden besloten dat hij toch niet langer mee wilde doen, dus we hebben nu nog 16 deelnemers. Het grootste aantal partijen op een avond is 5 geweest, het minimum 2. Soms komt dat doordat er tegelijkertijd een externe wedstrijd is.

Rapidavonden
Van de 4 geplande rapid avonden zijn er nu 2 achter de rug. De eerste avond had een goede opkomst, met ook een afvaardiging uit Roden. Aldert-Jan won met een maximale score van 3 uit 3. De 2e avond was minder goed bezocht: de halve finale van het WK voetbal, Nederland – Argentinië was op hetzelfde tijdstip. Van de 6 aanwezigen was Johan ten Hoor de sterkste, hij won met 3 uit 3. Hij gaat nu ook aan de leiding in het klassement voor de rapidtitel van de club.

Snelschaken
De eerste snelschaakavond is begin november geweest. Er was een redelijke opkomst, en er is fanatiek geschaakt. 6 januari 2023 is de tweede snelschaakavond.

Extern: Leek I
Leek 1 staat met 1 punt in de achttallen competitie op de 6e plaats van de 8 teams. Na een gelijk spel tegen SISSA 2 is verloren van koploper Groninger Combinatie 1. De uitwedstrijd tegen Bedum 1 werd afgelast omdat de verwarming in Bedum kapot was.

Extern: Leek II
Leek 2 staat in viertallen competitie na overwinningen op Lewenborg II (4-0) en Groninger Combinatie (2½-1½) VI op kop. Robin Bos is topscoorder, hij wist 2 keer te winnen.

Extern Beker
We doen dit jaar met twee viertallen mee in de beker, met Leek 1 in de open klasse, en met Leek 2 in de klasse voor spelers met een rating tot 1900.

Leek 2 werd in de eerste ronde uitgeschakeld door Staunton. Na de reguliere partijen was het gelijk, daarna moest er gevluggerd worden. Dat werd ook 2-2. Op de grond van het reglement werd Staunton winnaar omdat in reguliere partijen Thomas voor ons aan bord 4 had gewonnen, aan de eerste drie borden was het dus 2-1 voor Staunton. Dat was beslissend.

Leek 1 won met 3½ – ½ van Bedum 1, maar dat kostte iets meer moeite dan de eindstand doet vermoeden. In de tweede ronde wacht een zware tegenstander, Groninger Combinatie 1.

Prettige Kerstdagen en een goed 2023.

Bestuur schaakclub,
Pieter Doller en Kees Praagman

Overzicht alle Nieuwsbrieven                                        Afmelden voor Nieuwsbrief