Johan ten Hoor bezorgt Leek 1 de winst

Op vrijdag 11 februari 2022 konden de schakers van Leek 1 eindelijk hun eerste competitiewedstrijd van het seizoen 2021-2022 spelen. In De Balkhoeve kwam het vriendenteam Groninger Combinatie 3 op bezoek. Het werd een zeer spannende wedstrijd, die bij een stand van 3,5 – 3,5 door Johan ten Hoor in het voordeel van Leek werd beslist. Met een loper meer, maar met drie pionnen minder, wist hij door goed manoeuvreren zijn tegenstander in het eindspel tot opgave te dwingen.

Voor Leek 1 debuteerden Kees Praagman, Marijn Swemmer en invaller Gert-Jan Ris.
Door een nederlaag van Kees was het eerste punt voor GC. Kees liep met wit te hard van stapel in de Siciliaanse opening waardoor hij materiaal verloor en de partij. Marijn kwam goed te staan nadat hij zijn toren tegen een stuk met twee pionnen had geruild. De aanval op de witte koning was vervolgens beslissend. Gert-Jan speelde een gelijk opgaande partij, maar verloor het paarden eindspel.

Aan bord 1 gaf Sander Westerlaan zijn minder sterke tegenstander weinig kans.
Invaller Issa Albadeen speelde zijn favoriete Scandinavische opening en won na kwaliteitswinst de partij. Koploper in de interne competitie, Martien Veldman, speelde niet op zijn sterkst en verloor, zijn tegenstander speelde wel goed. Het “halfje” werd binnengebracht door teamcaptain Pieter Doller tegen de enige vrouw in het team van de GC.

Opvallend was dat alle winstpartijen door de schakers werden behaald, die met zwart speelden. Wegens sluiting van de bar om 22.00 uur kon er helaas niet op de overwinning gedronken worden, al werd er nog wel tot middernacht geanalyseerd.

Frans en Pieter

Ook Groninger Combinatie heeft een uitgebreid verslag van deze wedstrijd gemaakt:
Leek 1 – Groninger Combinatie 3: een barre tocht