Johan Scharft snelschaakkampioen Leek
Door de deelname van Johan Scharft uit Nietap, was het snelschaakkampioenschap van Leek dit jaar extra spannend.
De kampioen van 2008, Erwin Heijnen, won en verloor een partij tegen Johan Scharft. Gert-Jan Tjoelker wist Erwin een half punt af te snoepen en aangezien Johan al zijn andere partijen wist te winnen, werd hij de terechte snelschaakkampioen 2009.
In de B-poule moest er een barrage aan te pas komen om de winnaar te bepalen. Kees-Jan Meinders, Frans Huisman en Johan van der Velde hadden evenveel punten gehaald. Johan van der Velde wist beide beslissingspartijen te winnen en werd de winnaar van de snelschaakbeker in de B-poule.
Op 26 mei was de jaarlijkse ledenvergadering van de schaakclub Leek en werden de seizoensprijzen uitgereikt. Naast een nieuwe wisselbeker voor clubkampioen Erwin Heijnen, ontving Sander Westerlaan een beker (best of the rest) en Jimme Huisman een schaakboek (beste junior).
Het kampioenschap van Leek 1 wordt gevierd met een etentje voor alle leden. Het nieuwe schaakseizoen start op dinsdag 2 september met een open schaakavond.
Schaakclub Leek opnieuw ongeslagen kampioen
Vorig jaar promoveerde SC Leek van de 2e naar de 1e klasse. Boven verwachtingen wist Leek dit jaar weer te promoveren. De laatste wedstrijd moest minimaal gelijk gespeeld worden tegen Kasteel 2 uit Coevorden. Johan ten Hoor won snel met een loper offer. Frans Huisman speelde degelijk remise en Sander Westerlaan wist een lopereindspel vakkundig te winnen. Daarna dreigde het mis te gaan. Johan van der Velde verloor en Pieter Doller en Geert de Haan kwamen onverwacht slecht te staan. Gert-Jan Tjoelker bracht het kampioenschap dichtbij door een scherpe partij in zijn voordeel te beslissen. Matchwinnaar werd Geert de Haan door een foute zet genadeloos af te straffen. Huub Roeterink speelde remise en Pieter Doller gaf zich uiteindelijk gewonnen. Ook een belangrijke bijdrage aan het kampioenschap werd geleverd door de niet spelende Jan-Arie Stokhorst, in de wedstrijd tegen Kasteel 1 behaalde hij een zeer belangrijke overwinning.
(Klik op de foto voor een vergroting.)
Prijzen jeugdschakers Leek
Op dinsdag 12 mei 2009 kon jeugdleider Jan-Arie Stokhorst de prijzen uitreiken van de interne jeugdcompetitie van de schaakclub Leek.
Jeugdkampioen 2008-2009 werd Adrian Kuiper. Eerste prijzen in de vorm van een beker waren er voor Tom Mulder, Rosalba Hendriks en Kevin Heijnen.
Alle volgende overige prijswinnaars ontvingen een mooie medaille. Tweede plaatsen waren er voor Daniel Bijsterveld, Idsard Huisman, Ruben Hendriks en Kay Thijs.
Derde zijn geworden: Hayo Poutsma, Irene Meinders, Odmar Groenwold en Merijn. Als vierde in de poules zijn geeindigd: Kyle Hartholt, Sven Groenwold, Lelie Feldbrugge en Esther Dijkstra.
Vijfde's werden Michiel van Osch, Muriel Hendriks, Marlena, Niels en Rosa.
De prijsuitreiking werd afgesloten met een simultaanwedstrijd van de jeugd tegen de twee beste clubschakers van Leek, Erwin Heijnen en Pieter Doller. Adrian Kuiper en Salim Elsafi behaalden een derde plaats op het Grand-Prix-toernooi in Groningen.
Heijnen kampioen schaakclub Leek
Erwin Heijnen is voor de derde maal achtereen clubkampioen geworden van de schaakclub Leek.
Met nog een ronde in de play-offs te gaan heeft hij een score van 5 uit 5 en alleen Pieter Doller kan in puntenaantal nog gelijk eindigen.
Aangezien dan de stand van de reguliere competitie de doorslag geeft en Heijnen bovenaan stond, is hij zeker van de wisselbeker.
Door de verwachte komst van enkele sterke nieuwe spelers (wie durft?) zal het moeilijker worden om het volgend seizoen weer kampioen te worden.
Uitslagen: Heijnen - de Haan 1-0, Doller - Huisman 1-0, Huisman - Heijnen 0-1, Doller - de Haan 1-0. Paalman - J. Huisman 0-1, H. de Haan - Westerlaan 0-1, Stokhorst - Cnossen 1-0 en H. de Haan - J. Huisman 1-0.
Op vrijdagavond 15 mei a.s. speelt Leek 1 in Coevorden de laatste ronde in de eerste klasse B.
Een gelijk spel of een overwinning tegen het Kasteel 2 is voor Leek voldoende om het kampioenschap binnen te halen en te promoveren naar de promotieklasse.
Bij een nederlaag wordt het team van het Kasteel 1 kampioen en wordt promotie afhankelijk van het resultaat van Haren 3.
Open avond schaakclub Leek
Dinsdag 28 april kan iedereen vanaf 19.30 meedoen aan de Open avond van de schaakclub Leek in het Sportcentrum Leek.
Er zijn die avond geen play-off-wedstrijden en ook de jeugd heeft dan geen competitie.
De uitslagen van de afgelopen ronden waren als volgt.
Play-offs: Doller - Heijnen 0-1, Westerlaan - G. de Haan 0-1, Doller - Huisman 1-0 en G. de Haan - Heijnen 0-1.
Overige competitiewedstrijden: F. Huisman - J. Huisman rem., Stokhorst - Paalman 1-0, Cnossen - H. de Haan 1-0, H. de Haan - Westerlaan 0-1, Stokhorst - Cnossen 1-0 en Paalman - J. Huisman 0-1.
Heijnen en Doller leiden play-offs Leek
Erwin Heijen en Pieter Doller gaan na twee overwinningen aan kop bij de play-offs van de schaakclub Leek.
In de eerste ronde versloeg Heijen met zwart De Haan en in de tweede won hij volgens verwachting met wit van Sander Westerlaan.
De laatste viel in voor Johan ten Hoor, die door werkomstandigheden dit jaar de play-offs aan zich voorbij moet laten gaan.
Pieter Doller won de eerste ronde van Westerlaan en moest in de tweede ronde tot het uiterste gaan om de Haan te verslaan.
Overige uitslagen: Brouns - F. Huisman 0-1, J. Huisman - Stokhorst 1-0, Van Zwol - Paalman 0-1, F. Huisman - Stokhorst 1-0, J. Huisman - Brouns 1-0 en Paalman - H. de Haan 1-0.
Jeudspeler Salim Elsafi heeft bij het Grand-Prix-toernooi in Delfzijl een derde prijs gewonnen.
Schaakclub Leek blijft koploper na overwinning op J.H. Kruit
Door een 5,5 – 2,5 overwinning op J.H. Kruit uit Stadskanaal handhaaft SC Leek haar koppositie in klasse 1b. De 2 topborden van Leek behaalden een reglementaire overwinning omdat Stadskanaal slechts met 6 van de 8 spelers kwam opdagen. Sander Westerlaan verloor kansloos van een veel sterkere tegenstander. Nadat Johan van der Velde remise had gespeeld, won Johan ten Hoor vakkundig van zijn passief spelende opponent. Geert De Haan stelde door een overwinning de punten veilig voor Leek. Gert Jan Tjoelker moest, nadat hij in een goede stelling de juiste verdediging had gemist, vechten voor remise. Frans Huisman speelde ook remise. Op 15 mei volgt de ontknoping tegen het Kasteel te Coevorden.
Unitas 5 - Leek , 12 maart 2009
Leek blijft koploper in klasse 1B door concurrent Unitas met 4,5 – 3,5 te verslaan. Leek kwam 3 maal op achterstand, maar won uiteindelijk overtuigend.
Sander Westerlaan verloor als eerste van zijn ervaren tegenstander. Hij verloor in de opening een pion en kwam er niet meer aan te pas. Johan van der Velde maakte gelijk door overtuigend met zwart in de Spaanse opening te winnen. Nadat hij een stuk tegen een pion had veroverd, won hij door familieschaak de dame. Geert de Haan verloor met zwart tegen een goed spelende tegenstander. Uit de opening kwam Geert onder druk te staan en na een minder goede zet ging het snel bergafwaarts. Pieter Doller maakte 2-2 gelijk. In een siciliaanse partij kreeg wit een lichte aanval. Na een sterke torenzet kon zwart de aanval niet meer pareren, hij moest zijn dame geven voor een toren. Frans Huisman verloor doordat zijn tegenstander via de h-lijn zijn koningsstelling kon binnen komen.
Leek stond met 3-2 achter, echter Gert-Jan Tjoelker, Johan ten Hoor en Huub Roeterink stonden alle drie gewonnen. De taaie tegenstander van Gert-Jan wist door herhaling van zetten remise af te dwingen. Johan ten Hoor liet zijn tegenstander kansloos in de afruilvariant van de franse opening. Na een geforceerde afruil van de sterke stukken wikkelde hij af na een gewonnen paard-loper eindspel. Het voordeel van de witte pluspion werd vakkundig in winst omgezet. Huub Roeterink moest alle zeilen bij zetten om met zwart de opening te overleven. Door zich vakkundig te verdedigen en nadat wit iets te optimistisch een kwaliteit had geofferd kwam er een loper- toreneindspel op het bord. Door dit nauwkeurig uit te spelen behaalde Huub professioneel het beslissende punt binnen.
Leek blijft door deze overwinning met 2 punten voorsprong op eerste plaats staan.
Pieter Doller
Partijstelling Unitas 5 – Leek: P. Doller – H. ten Doeschatte na dertig zetten
Wit: Kh1, De5, Tg1 en Ta1, Pd4 pionnen: a2, b2, e6 en h2
Zwart: Kh8, Dh6, Tg7 en Ta8, Lb7 pionnen a6, e4, f5, h7
Zwart dreigt met e4 schaak de kwaliteit te winnen. Wit speelde 31 Tg3! (blijft de g-lijn verdedigen en maakt het veld g1 vrij voor de koning). Er volgde: 31. – f4 32.Pf5 – fg3x 33.Ph6x – e3┼ 34. Kg1 – gh2x┼ 35. Kh2x 0-1. (na 32.Tg4 houd zwart stand met 32. Kg8, op 31. - Kg8 wint wit met 32.Pf5x – e3┼ 33.Kg1 - Tg3x┼ 34.Dg3x┼ - Dg6 35.Pe7┼
Pieter Doller
Verslag UNIVE-jeugdschaaktoernooi Leek en Roden
De schaakclubs van Leek en Roden kunnen met voldoening terugkijken op het UNIVE-jeugdschaaktoernooi van zaterdag 28 februari j.l. Met 60 deelnemers uit voornamelijk Groningen en Drenthe waren de speelzalen in het Sportcentrum Leek goed gevuld. De 8 poules waren naar speelsterkte (rating) ingedeeld en dat leverde veel spannende wedstrijden op. Er werd vlot achter elkaar doorgespeeld waardoor de voorzitter al om 16.30 uur de prijzen uit kon reiken aan de eerste poulewinnaars.
De prijzen gingen naar:
poule A: 1. Olav Mosterman 2. Jorden van Foreest 3. Silvia van der Werff.
poule B: 1. Yorinde Postema 2. Harm-Jaap Meinders 3. Hein de Haan
poule C: 1. Kerwin Meijdam 2. Sander Taams 3. Jelmer Kootstra (op onderling resultaat met daarna vergelijking sb-punten)
poule D. 1. Chris Admiraal 2. Jonathan Eynav 3. Lieke Vorintholt
poule E. 1. Max Barels 2. Evert van Zuiden 3. Irene Meinders (nr 3 op onderling resultaat)
poule F: 1. Daan Vorintholt 2. Jasper Boersema 3. Levi Nies (nrs 1 en 2 op onderling resultaat)
poule G: 1. Anneke Kootstra 2. Robin van Dijk 3. Falco Vorenkamp
poule H: 1. Daan de Vetten 2. Jakob Leenders 3. Tom Mulder
Het toernooi werd mede mogelijk gemaakt door UNIVE-verzekeringen en Poiesz supermarkten.
(Klik op de foto’s voor een vergroting.)
Tweesprong wint schoolschaken Leek
Aan het schoolschaaktoernooi van de schaakclub Leek deden 11 teams mee, waarvan maar liefst 3 van de Springplank. Er werd met veel plezier gespeeld en het was tot het einde toe een spannende strijd.
In de ene halve finale won de Tweesprong 1 van het jeugdige Regenboog 1 en in de andere halve finale wist de Springplank 2, de Springplank 1 te verslaan.
De Tweesprong was in de finale net iets beter dan de Springplank 2 en werd zodoende schoolschaakkampioen van Leek.
De wedstrijd om de bronzen medailles werd gewonnen door de Springplank 1 en de Regenboog 1 viel net buiten de prijzen.
Overige stand: 5e Tweemaster 1, 6e Regenboog 2, 7e Springplank 3, 8e Tweesprong 2, 9e Tweemaster 2, 10e Jonge Hondenhoek 1 en 11e Beelen 1.
Voor alle deelnemers was er een vaantje. C1000 Weggelaar zorgde er voor dat alle kinderen een Twix, chips en appelsap kregen. De cbs de Regenboog stelde de school beschikbaar.
Schakers Leek strijden om play-off-plaats
Bij de schaakclub Leek is de strijd om de laatste play-off-plaats in volle hevigheid losgebarsten. Erwin Heijnen, Johan ten Hoor en Pieter Doller lijken zeker van de play-offs, maar wie wordt de vierde deelnemer? Tot nu toe wordt er voortdurend stuivertje gewisseld tussen de kanshebbers.
Geert de Haan staat na een moeizame zege op Sybren Brouns en de nederlaag van Frans Huisman tegen Erwin Heijnen weer vierde. Sander Westerlaan wist Pieter Doller in de opening te verrassen, speelde de partij goed uit en heeft de vierde plek binnen bereik. Ook Johan van der Velde en Jan-Arie Stokhorst, na zijn overwinning in het eindspel op Lidy Paalman, kunnen nog vierde worden. Eind maart zal blijken wie zich met de sterksten mag meten.
Trix Cnossen moest in een toren-pionnen-eindspel de eer laten aan Jimme Huisman. Good-Old Chris van Zwol won voor de vijfde achtereenvolgende keer, nu van Hein de Haan.
Leek 1 aan kop in 1e klasse B
Na de vijfde competitieronde staat schaakclub Leek 1 alleen aan kop in de 1e klasse B. Het Kasteel 1 uit Coevorden staat tweede op 2 punten achterstand, evenals Unitas 5 en Haren 3, die allebei één wedstrijd minder hebben gespeeld. Het Kasteel 2, Roden 2, Dwingeloo, Hoogeveen en JH Kruit staan op minimaal 4 punten achterstand. Op 12 maart volgt de moeilijke uitwedstrijd tegen het favoriete Unitas 5.
Adrian Kuiper is NOSBO-pupillenkampioen geworden bij de F-categorie en mag meedoen aan het Nederlands pupillenkampioenschap.
Leek - Roden 2, 10 februari 2009
Door buurtdorp Roden te verslaan blijft Leek meedraaien in de top van de 1B.
Johan van der Velde speelde na een gelijk opgaande partij remise.
Sander Westerlaan speelde een spannende partij. In een gecompliceerde stelling miste hij de winst, uiteindelijk resulteerde remise door een ongelijke loper eindspel.
Huub speelde met wit een franse partij tegen de ex-Leekster Tom Roedema. Zwart kreeg een sterke aanval langs de b-lijn. Door nauwkeurig te verdedigen wist Huub remise te behalen.
Gert-Jan Tjoelker verraste zijn tegenstander met een loper offer op h2. Door goed spel wist hij vervolgens een klein voordeel in een overwinning om te zetten.
Pieter Doller speelde aan bord 1 met zwart een goede pirc partij. Het materiele voordeel werd steeds groter en met een leuke combinatie won hij een stuk in het eindspel.
Geert de Haan speelde met wit een degelijke remise.
Frans Huisman stelde de overwinning veilig door in een stelling met 2 pionnen meer, remise aan te bieden.
Johan ten Hoor had in de opening een loper gewonnen. Dit voordeel gaf hij niet meer weg.
Door deze 5 remises en 3 overwinningen won Leek overtuigend met 5,5 – 2,5.
Pieter Doller
Haren 3 – Leek, 13 december 2008
Door concurrent Haren 3 te verslaan handhaaft Leek zich in de koppositie van de 1e klasse. Johan van der Velde haalde, degelijk met zwart, het eerste halfje binnen.
Het tweede halfje kwam van mij. De opening had ik uitgebreid voorbereid omdat ik in de beker met wit had verloren van dezelfde tegenstander. De huisvlijt had zijn resultaat, na de opening stond ik een pion voor. Het lukte me niet om dit in winst om te zetten.
Frans Huisman zorgde voor de voorsprong. Met een mooie mataanval wist hij zijn partij te winnen.
Vervolgens won Huub Roeterink verdiend, hij beheerste de theorie goed en zijn tegenstander ging in tijdnood kopje onder.
Sander Westerlaan slaagde er niet in om het gelijke spel veilig te stellen. Een toren eindspel met 2 pionnen voorsprong eindigde door matwendingen in remise.
Omdat Leek bij de overige 3 borden slechter stond was een nederlaag nog niet uitgesloten. Geert de Haan stond zwaar onder druk en moest er alles aandoen om de aanval te pareren. In de spanning maakte zijn tegenstander een fout waardoor Geert een toren tegen dame kon winnen. Door Geert was de overwinning veilig gesteld.
Johan ten Hoor stond verloren omdat hij een promotie op a1 op de duur niet zou kunnen voorkomen. Door een goed geplande aanval in het centrum met e4-e5 wist hij fraai het tij te keren.
Jan-Arie Stokhorst had na de Nimzo-Indische opening de kwaliteit gewonnen. Dit kon hij niet vasthouden, de kansen keerden en Jan-Arie kwam steeds meer in het nadeel. Tot het einde bleef het door een Patwending spannend. Met een paard werd Jan-Arie uiteindelijk mat gezet.
Uiteraard was SC Leek dik tevreden met de 5,5 - 2,5 overwinning op Haren 3.
Pieter Doller
In de KRANT van 09-12-2008
Man met de hamer - Frans Huisman
Schaken kun je gerust mijn grootste hobby noemen. Dus hoeveel ruimte krijg ik hier ter beschikking om die passie uit te dragen? Vanaf mijn elfde schaak ik al. Omdat je in mijn toenmalige woonplaats Makkum geen schaakclub had, leerde ik de beginselen uit een boekje van mijn zus. Toen al fascineerde de sport me, hoewel ik voetbal op nummer één had staan. Dat heb ik ook vrij fanatiek gedaan, totdat door een dijbeenblessure díe sporttak voor mij afviel.
Of ik me toen meteen op het schaken, toch ook een favoriet, ging richten? In clubverband niet, dat kwam pas een jaar of zes geleden toen ons gezin zich na een aantal omzwervingen definitief in Leek vestigde, waar ik als beleidsmaker in het onderwijs bij de gemeente werk.
Lid worden van een vereniging is een uitstekende manier om er tussen te komen en dat deed ik. Daar heb ik geen moment spijt van gehad, want de Schaakclub Leek is niet alleen een pracht club om die sport met gelijkgestemden te beoefenen, het is echt een ontmoetingsplek waar we buiten het schaken ook sociaal en gezellig bezig zijn. Hoewel ik me ’s avonds thuis ook regelmatig bij een wijntje aan tafel in een solo-schaakprobleem kan verdiepen – ons hele gezin houdt overigens van schaken – kijk ik elke keer weer uit naar onze clubavond, die wekelijks op de dinsdagavond in ons clublokaal, in het Sportcentrum Leek, plaatsvindt.
De club telt 15 seniorleden en zelfs twintig jeugdigen. Die laatste groep – je kunt gerust eens komen en dat geldt ook voor de ouderen; een crack hoef je echt niet te zijn – speelt vanaf 18.30 uur zijn partijtjes en krijgt ook onderricht als ze dat willen. De senioren ‘strijden’ vanaf 19.30 uur tegen elkaar. We hebben een onderlinge clubcompetitie en een aantal wedstrijdschakers doet ook mee aan de regionale NOSBO-competitie. Of er ook dames lid zijn? Zeker! Twee bij de ouderen en zelfs vijf bij de jongeren. En die doen volop mee, dus – wat ook voor méér mannen geldt – welkom!
Met de Schaakclub Roden hebben we een prima contact dat we misschien nog verder kunnen uitbouwen. Onze leden kunnen nu ook aan hun snelschaak-competitie meedoen en weet je waar ik stilletjes wel eens aan denk? Om samen met Roden een simultaanwedstrijd tegen oud-Nederlands kampioen Gert Ligterink te organiseren. Die is destijds zijn schaakcarrière bij de Schaakclub Leek begonnen.”
Schaakclub Leek verslaat Coevorden
Het team van Leek 1 moest dinsdagavond aantreden tegen de nummer 2 van de vorige en huidige competitie, Het Kasteel 1 uit Coevorden. Er werd goed gespeeld, wat uiteindelijk resulteerde in een overwinning met 4,5 tegen 3,5 en dus 2 matchpunten er bij. De schaakclub Leek handhaaft zich daardoor in de top van de eerste klasse B.
Jan-Arie Stokhorst viel in voor Gert-Jan Tjoelker en startte zijn debuut met een overwinning aan bord 7.
Ook Sander Westerlaan en Johan van der Velde wonnen aan bord 8 en 6.
Geert de Haan en Huub Roeterink speelden aan de borden 4 en 2 remise.
Nadat Pieter Doller aan bord 1 door een dubbele aanval een toren en de partij verloor, was de stand 4 tegen 2 voor Leek.
Johan ten Hoor dwong door eeuwig schaak remise af en zorgde voor het benodigde halfje.
Frans Huisman stond goed, maar verloor alsnog doordat zijn tegenstander voor de volle winst bleef gaan en een pionnendoorbraak forceerde.
SC Leek verliest bekerthriller Haren
Na de spannende competitiewedstrijd tegen Hoogeveen (4 – 4) mocht de Leek 1 nu aantreden tegen Haren 3 voor een bekerwedstrijd.
Gert-Jan Tjoelker speelde remise.
Huub Roeterink werd in de opening enigszins verrast en moest zich ondanks goed tegenspel uiteindelijk toch gewonnen geven.
Johan ten Hoor speelde een minimaal voordeel vakkundig uit en bracht daarmee de stand op 1,5 – 1,5. De strijd werd rond twaalf uur in vliegende tijdnood aan bord 1 beslist.
Pieter Doller had nog een minuut bedenktijd en zijn tegenstander twee minuten, toen de eerste bordspeler van Haren Pieters koning in een matnet wist te vangen.
Deze bekerthriller werd dus met 2,5 -1,5 verloren, maar pas na een prachtig duel.
Schaakclub Leek – Hoogeveen 4 – 4
Het was zeer spannend bij de schaakwedstrijd tussen Leek 1 en Hoogeveen 1.
Leek leidde tot laat in de avond met 4 – 2, maar Hoogeveen trok de stand alsnog recht. Johan van der Velde kwam snel remise overeen. Sander Westerlaan stond goed, maar raakte door een dubbelaanval een paard kwijt en verloor. In de partij van Frans Huisman kwam geen van beide spelers tot een aanval; remise dus. Geert de Haan behaalde stukwinst in de opening en liet de winst niet meer glippen. Johan ten Hoor had een vrijpion en na aftrekschaak gaf zijn tegenstander zich gewonnen. Gert-Jan Tjoelker hield het hoofd koel en zette zijn tegenstander in een dreigende stelling net eerder mat op het midden van het bord. Een half punt was toen voldoende voor de overwinning. Pieter Doller haalde de veertig zetten binnen de tijdscontrole net niet en verloor daarmee. Huub Roeterink speelde goed en had overwicht in de stelling, maar zijn tegenstander wist verrassend na een torenoffer een mat te forceren met dame en paard.
Dwingeloo – Schaakclub Leek: 4 – 4
Het eerste team van de schaakclub Leek is de competitie gestart met een 4 – 4 gelijkspel tegen Dwingeloo. In het karakteristieke Hof van Dwingeloo nam de jeugdige ploeg uit Leek het op tegen het meer ervaren lokale team. Gert-Jan Tjoelker en zijn tegenstander kwamen bij een stand van 3,5 tegen 3,5 remise overeen.
Beide teams waren na een spannend avondje tevreden met de puntendeling. Pieter Doller verloor aan bord 1 voor het eerst sinds jaren weer een partij. Huub Roeterink won aan bord twee. Ook Geert de Haan op bord vier en Johan ten Hoor aan bord vijf speelden remise. Johan van der Velde